Konsumenternas vill lära nyanlända om bank och försäkring

Nu ska alla nyanlända lära sig mer om bank- och försäkringsfrågor! 

Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå meddelade i dag att man skapat webbplatsen ”Ny i Sverige”. Den nya sidan är tänkt som ett nav för information om bank- och försäkringsfrågor som man tänker kan vara till nytta för nyanlända, eller för dem som arbetar med nyanlända.

Förutom information om bank- och försäkringstjänster har Konsumenternas även lagt in länkar till annan information som kan vara nyttig. .

– Vi skriver om hur banktjänster och olika privata försäkringar fungerar – i första hand på svenska, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, i pressinformationen om den nya webbsajten.

– Vi skriver också om vissa särskilda krav som den som är nyanländ måste hantera, till exempel om det finns krav på svenskt personnummer, folkbokföring eller id-handlingar.

 

2 november, 2016