Euro Accidents frontalangrepp mot Konsumenternas Försäkringsbyrå

Euro Accident går till angrepp mot Konsumenternas Försäkringsbyrå. ”Deras poängsystem är missvisande”, säger Euro Accident i ett skarpt utformat inlägg mot en jämförelse mellan olika barnförsäkringar. 

Det hör inte till vanligheterna att Konsumenternas Försäkringsbyrå utsätts på angrepp för sina jämförelser mellan olika försäkringsprodukter i olika försäkringsbolag.

Överlag brukar Konsumenternas anses stå för en objektiv sammanställning, som underlättar jämförbarheten mellan olika produkter.

Men när Konsumenternas försäkringsbyrå nyligen publicerade en jämförelse mellan barnförsäkringar, kunde inte Euro Accident hålla sig.

I sammanställningen ingick 16 olika försäkringsbolag. Euro Accident menar i ett skarpt utformat inlägg att kategorin gruppförsäkring en lägre placering än vad den förtjänar. Detta beroende på att man jämför de mest omfattande individuella barnförsäkringarna med gruppförsäkringar. Därigenom blir poängsystemet missvisande, enligt Euro Accident. 

Euro Accident skriver i sitt inlägg att viktiga delar av Euro Accidents barnförsäkring inte fått del av poängsättningen. Som exempel nämner man att Konsumenternas jämförelse inte tar hänsyn till att premien är densamma oavsett antal barn, att premien inte höjs när barnet blir äldre och att alla barn får vara försäkrade oavsett hälsotillstånd.

4 november, 2016