Resultatet för Länsförsäkringar Sak störtdök Q4 förra året

Rörelseresultatet för Länsförsäkringar Sak sjönk drastiskt under fjärde kvartalet förra året. Fjärde kvartalet 2016 var rörelseresultatet 84 miljoner kronor, att jämföra med 417 miljoner kronor motsvarande period 2015. Det framgår det av bokslutskommunikén från moderbolaget Länsförsäkringar AB i dag.  

Under helåret 2016 sjönk rörelseresultatet i sakförsäkringsrörelsen till 644 (908) miljoner kronor. Totalkostnadsprocenten steg under året till 92 (85) procent. Skadeprocenten ökade till 71 (64). 

Nu tycks det dock som om försämringen till stor del har att göra med tillfälliga positiva effekter under 2015.

Av bokslutskommunikén framgår att det under föregående år realiserades ett betydande avvecklingsresultat i samband med en genomgång av reserver, efter beslut om att överföra en stor del av affären olycksfall och sjukförsäkring vuxen till länsförsäkringsbolagen. Bortsett från detta var rörelseresultatet 2016 i nivå med fjolårets, heter det i kommunikén. 

Andra negativa faktorer för 2016 som nämns i bokslutskommunikén är: högre skadekostnader i mottagen internationell återförsäkringsaffär från framförallt en högre frekvens av medelstora skador, förstärkning av reserver för tidigare års skador, högre skadekostnader i ansvarsaffären och reservförstärkning i skadelivränterörelsen i samband med byte av räntekurva för diskontering. Resultatet för sjukvårdsaffären utvecklades däremot positivt under året. 

Det här är några andra punkter ur LFAB:s bokslutskommuniké:

• Koncernens rörelseresultat ökade till 2 286 (2 155) miljoner kronor.

• Premieintäkterna i sakrörelsen ökade till 5 342 (5 074) miljoner kronor.

• Rörelseresultatet i bankkoncernen ökade till 1 467 (1 175) Mkr.

Johan Agerman, VD för Länsförsäkringar AB, kommenterar resultatet bland annat så här i ett pressmeddelande i dag: 

”Som nytillträdd vd för Länsförsäkringar AB ser jag fram emot att vara med och vidareutveckla Länsförsäkringar. Vi gör det från en styrkeposition – med starka resultat och god tillväxt i ryggen. Med nöjda kunder och ett starkt varumärke.”

Klicka här för att ta del av hela bokslutskommunikén!

10 februari, 2017