ARN: Maken krossade klockan – nu ska försäkringsbolaget betala

Försäkringstagaren bad sin man titta på ett armbandsur där boetten satt lös efter ett batteribyte. Han tog klockan och tryckte till – och krossade glaset! Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar nu försäkringsbolaget att betala ut skadeersättning. 

När klockan gått sönder kontaktade försäkringstagaren Stjärnurmakarna. Hon erbjöds att skicka klockan i ett paket för reparation.

Men klockan skickades i retur med beskedet att den inte gick att laga. 

När försäkringstagaren anmälde skadan till Eurostar Retail Support och Europeiska ERV, där hon tecknat en allriskförsäkring, fick hon besked om att försäkringen inte gällde eftersom hon inte anlitat en Stjärnurmakarbutik för batteribytet.

Allmänna reklamationsnämnden konstaterar dock att kravet i försäkringsvillkoren att anlita en Stjärnurmakare bara gäller vid inträffad skada eller vid värdering, inte för batteribyte.

Inte heller strider det mot försäkringsvillkoren att räcka över klockan till sin man, konstaterar ARN. Bolaget rekommenderas därför att reglera skadan och betala ut skadeersättning.  

12 april, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048