BearingPoint investerar i Tribe – en norsk försäkringsstartup

BearingPoint offentliggjorde på torsdagen att man – som en del av bolagets venture-aktiviteter – investerat i det Oslobaserade Fintech-bolaget Tribe Venneforsikring AS. Tribe beskrivs som ett försäkringsbolag med en innovativ affärsmodell och it-försäkringsplattform.

Tribes affärsmodell går ut på att kunder ska kunna skapa enkla och rimliga försäkringslösningar, genom att bygga på det förtroende som finns i nätverk med vänner och familj. Med hjälp av Tribes egenutvecklade försäkringsplattform erbjuds kunderna betydande rabatter baserat på förtroendegraden mellan sina nätverk av vänner och familjer, samtidigt som komplexiteten i försäkringsprodukter och tjänster elimineras.

Tribe är nystartat, men har redan hunnit med att framgångsrikt genomföra testförsäljning i Norge av sitt koncept. Målsättningen under närmsta året är att attrahera upp till 10 000 direktkunder, vilket i så fall ger goda möjligheter att expandera vidare.

Av Tribes hemsida framgår att den som flyttar sin försäkring från ett traditionellt försäkringsbolag garanteras att få 5 procent billigare försäkring. Den som värvar en vän till sin egen ”Vennegrupp” på Tribe får 5 procents rabatt på sin försäkring under förutsättning att vännen är skadefri under året. Tio värvade skadefria vänner ger hela 50 procents rabatt. Tribe samarbetar i dag med bland andra norska INSR – tidigare Vardia Forsikring – och Lloyd’s-coverholdern NUA, Norsk Underwriting Agency. 

Enligt BearingPoint kommer man att ingå ett långsiktigt partnerskap med Tribe för att utöka respektive tjänsteportföljer.

– Tribes affärsmodell är ett väldigt spännande sätt att göra business på. Vi känner också en del av grundarna, det finns en långvarig relation sedan tidigare. Dessutom ser vi försäkringsbranschen som en fortfarande ganska konservativ bransch i sin affärsmodell, vilket gör att ser möjligheter med att vara med och pröva nya affärsmodeller, säger säger Patrick Palmgren, Chief Development Officer på BearingPoint, som en kommentar till investeringen. 

– Tribe har också skapat möjligheter för att sälja plattformen och konceptet till befintliga försäkringsbolag i andra länder. De två delarna tillsammans gör att det finns väldigt intressanta möjligheter framöver. Vi har redan flera försäkringsaktörer i olika länder som är intresserade av samarbete.

Av beskrivningen på Tribes hemsida ser det ut som en P2P-verksamhet, där det ju finns flera olika satsningar i Norden och övriga världen. Vad skulle du säga skiljer Tribe från andra aktörer med liknande inriktning?

– Affärsmodellen skiljer sig från ett renodlat P2P-upplägg genom att Tribe fungerar som ett rent försäkringsbolag som tar risk, inte som en broker, säger Patrick Palmgren.

Utöver den finansiella investeringen så kommer BearingPoint även att stödja Tribes affärsutveckling med hjälp av sin erfarenhet inom försäkringsbranschen och kompetens inom digital transformation, avancerad dataanalys och regelverk.

BearingPoint är en oberoende global management- och it-konsultfirma med tre affärsenheter: Consulting, Solutions och Ventures. BearingPoint har inte offentliggjort hur mycket kapital man går in med i Tribe, annat än att det rör sig om en minoritetsandel.

28 april, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048