Pensionsmyndigheten stoppar PIN-kod för inloggning

Från och med den 8 juni är det inte längre möjligt att använda sig av en PIN-kod för att logga in på Pensionsmyndighetens webbplats. 

Istället för PIN-kod ska det nu endast bli möjligt att logga in på webbplatsen med e-legitimation. Redan i dag krävs e-legitimation för att genomföra fondbyten i premiepensionssystemet.

– Vi arbetar för att höja säkerheten för alla pensionärer och pensionssparare och den personliga koden innebär en onödig säkerhetsrisk. Nu bedömer vi att tillräckligt många använder e-legitimation och att vi därför kan ta bort inloggning med personlig kod, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten, i sin presskommentar.

Pensionsmyndigheten motiverar förändringen med att man vill höja säkerheten ytterligare för pensionärer och pensionssparare. Man hänvisar också till Datainspektionens rekommendationer, och personuppgiftslagen som säger att är myndigheten är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att skydda integriteten och säkerheten vid behandling av personuppgifter.

– Vi är medvetna om att detta gör det krångligare för personer som inte har e-legitimation, däribland många äldre, utlandsboende, gode män och förvaltare. Men vi bedömer att säkerheten är viktigast och vår kundservice hjälper gärna alla pensionärer och pensionssparare. Det går att även i fortsättningen identifiera sig i kundservice via PIN-kod, och man kan också beställa en ny via telefon, säger Sten Eriksson.

30 maj, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048