Trygg-Hansas alkobojar har fått status som IQ-projekt

Trygg-Hansas lansering av alkobojar har fått status som IQ-projekt. 

Syftet med Alkobojen är att uppmärksamma riskerna med att bada berusad, och att få personer som har druckit alkohol att tänka till en extra gång innan de badar.

Alkobojen lanserades veckan innan midsommar i år, och fungerar som en låda med en alkometer som är fäst på Trygg-Hansas ordinarie livbojar.

Genom att blåsa i alkomätaren på lådan går det att kontrollera sin eventuella promillenivå. Sedan starten har det totalt genomförts 656 alkotester som bland annat visar att knappt fyra av tio som använd alkoholbojen varit alkoholpåverkade.

– Vi är verkligen glada att vår satsning på alkobojar runt om i Sverige nu blir ett IQ-projekt. Att öka förståelsen kring varför alkohol och bad inte hör ihop är en väldigt viktig fråga för oss på Trygg-Hansa och jag hoppas att vårt arbete med alkobojar leder till färre alkoholrelaterade olyckor på våra badplatser, säger Alexandra Gahnström, försäkringsexpert på Trygg-Hansa, i en presskommentar. 

Alkobojen har placerats ut vid tolv olika populära badplatser runt om i Sverige. 

– Trygg-Hansa har på ett nytt och innovativt sätt lyft riskerna med att bada i samband med alkoholkonsumtion. För oss på IQ var det självklart att detta skulle bli ett IQ-projekt, säger Sara Dinwiddie, ansvarig för IQ:s nätverk.

IQ ett fristående dotterbolag till Systembolaget, som verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Verksamhet består av kommunikationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor.

29 september, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048