SKI: Länsförsäkringar Bank har landets mest nöjda kunder!
Länsförsäkringar Bank toppar kundnöjdhetsindex – både bland privatkunder och företagskunder! Det visar den senaste SKI-mätningen över svenska folkets upplevelse av olika banker.
Allra högst betyg får det som i SKI-undersöknngen har fått beteckningen ”nischbanker”. Men bland ”vanliga banker” ligger Länsförsäkringar i topp.
Sparbankerna och Länsförsäkringar Bank får även bäst värden omdömen av kunderna på ”etiskt gott förhållningssätt”.
– De aktörer som får bäst betyg i år är – förutom nischbankerna – banker med stark lokal anknytning. De som kommer allra bäst ut har kunder som upplever att deras bank inte är som alla andra, säger Johan Parmler, VD på Svenskt Kvalitetsindex, i en presskommentar.
– Banken tar ansvar, inte bara för sin affär utan också för samhället. Banken ser kundbehov och ger råd, men kränger inte.
Storbankerna har det betydligt tuffare i mätningen. Bäst till bland de fyra storbankerna ligger Handelsbanken. Sämst betyg får Nordea.
Intervjuerna har genomförts via telefon under perioden 7 augusti – 14 september 2017 av PFM Research. Personer i åldern 18 – 79 år som är bosatta i Sverige samt företag i Sverige med minst en anställd ingår i urvalet. Urvalet är taget från PAR Konsument och PARAD. Totalt är antal intervjuer 8842 varav 3926 företagskunder och 4916 privatkunder.