Konsumentverket kritiserar utskick från assistansförsäkrare

Konsumentverket har granskat marknadsföring från fyra företag som säljer bland annat vägassistansförsäkringar: Assistansbolaget, Falck, Solid och SBM. Samtliga fyra bolag har nu lovat att ändra sina utskick så att det tydligare framgår att det handlar om reklamerbjudanden. 

Enligt Konsumentverket har man funnit flera marknadsföringsutskick som ser ut som fakturor. 

Detta kan ställa till det för konsumenterna, påpekar Konsumentverket. En del råkar betala av misstag, och binder sig därmed vid en försäkring som de inte hade tänkt beställa. Andra upptäcker att det inte är en faktura, men irriteras av att det inte framgår tydligt att det är reklam.

– Konsumentverket har fått anmälningar om sådana här utskick i flera år och vi ser att de ställer till med problem för konsumenterna. Därför har vi granskat företagens utskick och begärt att de ändrar dem, säger juristen Joel Westerlund i en presskommentar.

– Förhoppningen är att konsumenternas problem med den här sortens utskick minskar eller upphör. Men det är fortfarande viktigt att läsa noga innan man betalar något som ser ut som en faktura, eftersom det ibland är reklam som kommer i ett ”fönsterkuvert”.

10 oktober, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048