”Förhållandevis få klagar på personskaderegleringen”

Sett till alla förekommande personskador är det ett förhållandevis litet antal klagomål på skaderegleringen. Det konstaterar Finansinspektionen som på uppdrag av regeringen har genomfört en undersökning av försäkringsbolagens personskadereglering.

Enligt FI fungerar handläggningen av personskador i stort sett väl.

Samtidigt finns det möjliga förbättringar som kan göras, skriver FI. Det här är några av förslagen:  

Tillsyn över medicinsk rådgivning. FI bedömer bland annat att det behövs särskild tillsyn över den medicinska rådgivningen. Detta för att säkerställa en oberoende kvalitetssäkring och ett ökat förtroende. Tillsynen bör minst omfatta kriterier för hur och på vilka grunder läkare väljs, krav på rätt och tillräcklig läkarkompetens, inklusive försäkringsmedicinsk utbildning, samt frågor om intressekonflikter.

Undersök intressekonflikter i prövningsnämnderna. FI anser att prövningsnämnderna måste överväga vilka möjliga intressekonflikter som kan uppstå och genom sin sammansättning säkerställa konsumentinflytandet. Det är även viktigt att nämnderna säkerställer att de har tillräcklig tillgång till medicinsk kompetens för att kunna avgöra ärendena.

Kvalitetssäkra processerna. Företagen bör regelbundet kvalitetssäkra hela skaderegleringsprocessen, oavsett om skaderegleringen sker i egen regi eller i utlagd verksamhet. För detta krävs väl dokumenterade processer och rutiner och uppföljning av dessa.

Finansinspektionen skriver att man nu kommer att föra en dialog med försäkringsbranschen för att säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas.

Här kan du läsa hela FI:s rapport. 

15 december, 2017
Gunnar Loxdal
0706946048