Han är pappa till Emma – den första chatbotten från If Försäkring
Asko Mustonen är Ifs nya chef för Robotik. Han har i uppdrag att automatisera olika processer för att förbättra kundernas upplevelse när de är i kontakt med If. Asko Mustonen är pappa till Ifs första chatbot Emma.
Automation och Robotik är riktiga modeord, och finansbranschen är inget undantag. RPA () är ett sätt att automatisera processer eller delar av dem. Detta görs för att förbättra kundupplevelsen, kvaliteten samt för att snabba på dessa transaktioner.
AskoMustonen är chef för Ifs helt nya nordiska RPA-team på IT-avdelningen. En RPA-robot – där RPA står för Robotic Process Automation – kan beskrivas som en digital medarbetare utbildad att använda system som människor normalt har utfört tidigare.
– Våra anställda får mer tid över till att säkerställa att kunderna har rätt försäkringsskydd när vi identifierar och automatiserar enkla repetitiva uppgifter som hindrar oss från att fokusera på kunden. RPA blir därför ett nytt verktyg för att hjälpa till att säkerställa en smidig interaktion mellan kunderna och If, säger Asko Mustonen i en presskommentar.
– Det känns fantastiskt som att jag kan börja göra detta mer formellt nu. Jag stötte på konceptet robotik för några år sedan, studerade det och hittade några likasinnade att arbeta med här på If. Nu ser jag verkligen fram emot de kommande stegen. Jag ser stora möjligheter framöver, avslutar Asko.