Kompakt ointresse för finansiell rådgivning

Bara 20 procent av konsumenterna är mycket eller ganska intresserade av att få ekonomisk rådgivning. Resten är ganska lite intresserade eller inte intresserade alls.

Många konsumenter är alltför okunniga för att kunna göra medvetna val inom det privatekonomiska området, det visar en undersökning som Finansinspektionen har genomfört. Men samtidigt som de riskerar att välja fel produkter och tjänster är de ointresserade av finansiell rådgivning.

FI har undersökt hushållens ekonomi och finansiella förmåga. En liknande undersökning gjordes 2009. Resultaten ger delvis en ny bild av hushållens privatekonomi och kunskapsnivå.

Undersökningen visar att många hushåll upplever att de har fått det bättre genom att fler får pengarna att räcka månaden ut. Fler hushåll uppger att de har bättre kunskap om den finansiella marknaden. Samtidigt är gruppen som har det svårt ekonomiskt, de som aldrig får pengarna att räcka månaden ut, lika stor som vid FI:s tidigare undersökning.

Många konsumenter saknar de grundläggande kunskaper och den räkneförmåga som behövs för att kunna göra medvetna val inom det privatekonomiska området. Mer än en femtedel, 22 procent, förstår inte vad ränta innebär, 39 procent förstår inte förhållande mellan ränta och inflation och 31 procent saknar baskunskaper om aktier och aktiefonder.

Intresset för att höja sin kunskapsnivå är dock mycket låg. På frågan Hur intresserad är du av att delta i kostnadsfria samtal för att gå igenom hushållets ekonomi och få råd om lämpligt sparande och om lån? svarade bara 5 procent att de var mycket intresserade medan 58 procent inte var intresserade alls.

Undersökningen gjordes via telefonintervjuer till ett slumpmässigt urval av hushåll. 1001 intervjuer genomfördes med personer i åldrarna 18–79 år. Frågorna besvarades av den person i hushållet som var mest insatt i hushållets ekonomi

5 mars, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048