Konsumentverket: Vilseledande marknadsföring från Folksam

Folksams marknadsföring av hemförsäkringar och sjuk- och olycksfallsförsäkringar har varit vilseledande, eftersom utskicken har varit utformade på ett sätt som påminner om en faktura. Det menar Konsumentverket i ett ställningstagande i början av mars. 

Bakgrunden är att Konsumentverket har fått in flera anmälningar mot Folksam rörande direktadresserade postutskick.

Enligt Konsumentverkets bedömning har direktreklamutskicken sett ut som en faktura, istället för ett reklamerbjudande. 

– Av samtliga anmälningar framgår att marknadsföringen har uppfattats som otydlig. Marknadsföringen har kunnat misstas för att vara en faktura/fakturapåminnelse som konsumenten är bunden av och därmed skyldig att betala, snarare än ett erbjudande om att frivilligt teckna en försäkring, heter det i Konsumentverkets bedömning.

Konsumentverket har också kritik mot att Folksam tar ut fakturaavgift i samband med fakturering via e-faktura, utan att det redovisas tillräckligt tydligt. 

Folksam har nu fått möjlighet att yttra sig över Konsumentverkets bedömning, innan myndigheten tar ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas. Folksams yttrande ska lämnas in senast i morgon fredag. 

Du som har ett Sak & Liv Premium-abonnemang kan klicka här för att ta del av Konsumentverkets skrivelse. 

15 mars, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048