Svensk Försäkring: Direktsälj av livförsäkring växte förra året

Direktförsäljningen av livförsäkringar ökar, och uppgår nu till 24 procent. Det visar Svensk Försäkrings statistik över distributionskanaler för livförsäkring. 

Enligt statistiken är den största distributionskanalen för livförsäkringar företagsportaler, framför allt valcentraler som Fora och Collectum. År 2017 stod företagsportalerna för 32 procent av de totala livförsäkringspremierna. 

Den näst största distributionskanaler är mellanhänder, exempelvis försäkringsförmedlare. Den kanalen står i dag för 27 procent, enligt statistiken, men andelen har gått ned något de senaste åren.

Ett skäl till att direktförsäljningen utan mellanhänder ökar skulle kunna vara den digitala utvecklingen där det blir allt lättare att teckna försäkringar över internet. 

Banker och finansiella institutioner stod för 11 procent. Den andelen har minskat de senaste åren, för två år sedan låg den på 19 procent enligt Svensk Försäkrings statistik. 

20 april, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048