Premiär för Hedvig på måndagen – fler produkter kommer i år

Under måndagen valde Hedvig Försäkring att lansera sig i Sverige  Den första produkten är en hemförsäkring för bostadsrätter och hyresrätter. Avsikten är att ytterligare produkter ska lanseras senare i år.  

Hedvig påpekar i sin marknadsföring att hemförsäkring i Sverige domineras av fyra bolag dominerar hemförsäkring som tillsammans har en marknadsandel över 95 procent. Samtidigt blir kunderna mer missnöjda med skadehanteringen; många upplever att det är krångligt att få ersättning.

Enligt grundarna av Hedvig var detta en av drivkraftterna bakom att starta ett nytt bolag. Med den mobilbaserade tekniken bakom Hedvig är det enligt grundarna möjligt att anmäla en skada på några sekunder och få ersättning på några minuter.

– Vi grundade Hedvig med ett tydligt mål – att göra försäkring så enkelt och snabbt att vardagens olyckor inte känns, säger Lucas Carlsén, VD och medgrundare av Hedvig, i sin pressinformation.

Försäkringsgivare för Hedvigs produkter är Inter Hannover. 

Hedvig tar en fast andel av premien för driften av tjänsten. Om skadorna är lägre än förväntat doneras överskottet till ett gott ändamål som användarna själva väljer ut. Hedvig har idag samarbete med SOS Barnbyar och Barncancerfonden.

– Vår modell gör att vi aldrig har något att vinna på att göra det krångligt att få ersättning. Istället fokuserar vi all vår tid och energi på att skapa en friktionsfri användarupplevelse, fortsätter Lucas Carlsén.

7 maj, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048