Kritik från Konsumenternas mot skadeombud som tar ut procent

Det finns anledning att se upp för skadeombud som erbjuder sig att ordna kontakten med försäkringsbolag, och som får arvode genom att ut procent på skadeersättningen. Det menar Konsumenternas Försäkringsbyrå på sin blogg.   

Blogginlägget är författat av Gustav Jonsson, jurist och pensionsexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Det här är hans bedömning av företeelsen med skadeombud som tar procent på ersättningen: 

– Smidigt att få hjälp skulle en del säga. Dyrt och onödigt skulle andra säga – och jag får nog sälla mig till den senare skaran. Det är alltid en risk att vara kategorisk men jag tycker det finns flera skäl till att vara sunt skeptisk till det här fenomenet.

Några skäl till tveksamhet till företeelsen är, enligt blogginlägget: 

• 25 procent – som det kan handla om – är en betydande andel av ersättningen. 

• Blandar man in ytterligare en part ökar risken för missförstånd. 

• Det är inte så svårt att själv hitta försäkringar man kan ha rätt till. 

Här kan du läsa hela blogginlägget. 

21 maj, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048