Varning! Capgemini tror på ny tuff konkurrens från Big Tech

Varning för BigTech! På bara tre år har antalet svenskar som kan tänka sig att köpa försäkringar från stora techföretag som Apple, Amazon eller Google ökat kraftigt, från 6 procent till 16 procent i år. Det kan bli en stor utmaning för traditionella försäkringsbolag, skriver Capgemini i en färskt rapport. 

Rapporten ”World Insurance Report” 2018 som producerats av Capgemini i samarbete med Efma visar att andelen kunder som kan tänka sig att köpa en försäkringsprodukt från ett BigTech-företag ökar kraftigt, och att teknikföretagen står redo att dra fördel av försäkringsbranschens tillkortakommanden.

Rapporten visar att försäkringsbranschen ligger efter både banksektorn och detaljhandeln inom digitala kundupplevelser. Endast en tredjedel av svenska konsumenter anser sig ha en positiv kundupplevelse hos sina försäkringsbolag, och bland det kundsegment som definierats som digitalvana är det mindre än en femtedel som är nöjda. Detta gör försäkringsbranschen särskilt utsatt för konkurrens från nya aktörer.

– Hotet från aktörer som Google och Facebook är större än vad försäkringsbranschen kanske själva vill erkänna. Inom kort kommer det bli viktigt för försäkringsbolagen att verkligen använda data och erbjuda en digital kundupplevelse. Det här är något som BigTech-företagen redan är riktigt duktiga på, säger Kevin Jiang, försäkringsexpert på Capgemini i Sverige, i en presskommentar.

– Konsumenter i Sverige är mer digitaliserade än i övriga världen. Digitala flöden, appar och chatbots är vardag för oss svenskar. Som försäkringskunder blir vi därför mer kräsna och har högre förväntningar. Även om svenska försäkringsbolag ofta är digitala i sitt gränssnitt, har man fortfarande i grunden omoderna och komplicerade system, Många har moderna hemsidor och appar, men om man tittar mer nyanserat på digitaliseringen så släpar svenska företag efter. Bakom kulisserna är det många som använder gamla system från 60–70-talen.

Här hittar du hela World Insurance Report från Cap Gemini. 

25 maj, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048