Så snabbutvecklar If nya försäkringsprodukter

Vem vill inte att produktutveckling ska ske snabbt och effektivt? På If har man under det senaste året testat metoden Google Sprint Design för att i högt tempo ta fram nya försäkringsprodukter.

Google Design Sprint beskrivs som en arbetsprocess där företaget så fort som möjligt kan testa sin produkt på kunder.

Under fem dagar arbetar ett team helt koncentrerat från idé till produkt. På den femte dagen sker testerna.

– Det finns en ödmjukhet i det här sättet att arbeta. Det är först när kunderna testat produkten som du vet om du gjort något bra och det sätter verkligen kunden i första rummet, säger Jonathan Fransson, Ledare för Fordon, Transport och Marin Sverige och Danmark på If, i pressinformation frpån If.

Metoden fungerar bäst på produkter där målgruppen är relativt smal. Ett exempe är Ifs startupförsäkring där målgruppen var högskolestudenter som nyligen bildat ett företag.

30 maj, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048