Konsumentverket: Brister hos alla undersökta ISK-bolag

Konsumentverket har granskat avtalsvillkoren för investeringssparkonton hos tio bolag, liksom de allmänna villkoren för investeringssparkonton  hos Svenska Fondhandlareföreningen. Konsumentverkets slutsats är att samtliga avtalsvillkor innehåller brister och i flera fall är oskäliga.

Myndigheten har uppmärksammat att det förekommer villkor som är otydligt formulerade. Villkor som bör läsas tillsammans har placerats på olika platser i avtalet och språket är ofta svårt, vilket sammanlagt gör att det kan bli svårt att förstå innebörden.

– ISK har blivit en vanlig kontoform för många sparare. Därför är det viktigt att villkoren utformas så de är tydliga och enkla att förstå. Det bör också finnas en balans när det gäller ansvar mellan bolag och konsument, säger Hanna Ackeberg, jurist på Konsumentverket, i sin presskommentar.

Konsumentverket har också reagerat på att avtalet behandlar bolag och konsument olika när det gäller postgången. När banken skickar ett brev anses det ha kommit fram till konsumenten inom fem vardagar – oavsett om brevet nått mottagaren eller inte. I motsatt situation, när konsumenten skickar ett brev till banken finns inte motsvarande villkor. Här bär konsumenten ansvaret för att brevet verkligen når fram till banken.

Ytterligare en sak som Konsumentverket anmärker på är att bolagen publicerar en lista över vilka slags tillgångar som får förvaras på ett ISK-konto. Det är dock upp till konsumenten att hålla sig uppdaterad om förändringar. Konsumentverket anser att det istället bör vara bolagets ansvar att meddela konsumenten när förändringar sker.

Konsumentverket anser också att det inte bör ställas krav på hur man ska säga upp ett avtal.

Detta är de bolag vars avtalsvillkor har granskats av Konsumentverket: Avanza Bank, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, Nordnet, SEB, Skandiabanken, SPP och Fondab, Swedbank.

Här hittar du mer information om undersökningen. 

31 maj, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048