Folksams samlade premievolym ökade till 34,6 Mdr kronor

Under första halvåret steg Folksams samlade premievolym – det vill säga summan av premierna i Folksam Sak-koncernen och Folksam Liv-koncernen – till 34,6 miljarder kronor. Det kan jämföras med 32,3 miljarder kronor motsvarande period förra året. En stor del av ökningen härrör från KPA Pension. 

Av Folksams halvårsrapport, som publicerades i dag på morgonen, framgår också att det förvaltade kapitalet ökat sedan årsskiftet till 416 (394) miljarder kronor. Utöver det finns fondförsäkringstillgångar på 150 (140) miljoner kronor. 

Inom Folksam Sak-koncernen sjönk premieintäkterna till 7 153 (7 204) miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år. En stor del av minskningen tycks bero på utvecklingen i Förenade Liv som förra året tappade ett par viktiga kunder; bland annat försvann fackförbundsjätten Unionen till Bliwa efter en upphandling. Förenade Livs premieintäkt mer än halverades till 222 (542) miljoner kronor. Beståndet i Förenade Liv överläts den 1 juni till Folksam Sak respektive Folksam Liv. 

I moderbolaget Folksam Sak steg premievolymen till 5 981 (5 724) miljoner kronor, jämfört med första halvåret 2017. Totalkostnadsprocenten ökade till 104,2 (99,2) beroende på ökade driftskostnader. Ökningen beror framförallt på att man ändrat principen kring aktivering av anskaffningskostnader; ingen aktivering har gjorts under perioden. Det försäkringstekniska resultatet sjönk till -187 (129) miljoner kronor.

I Folksam Liv-gruppen steg premievolymen till 27,5 (26,0) miljarder kronor. Totalavkastningen i moderbolaget Folksam Liv uppgick till 3,6 (2,3) procent. KPA Pension ökade premievolymen till 13,1 (12,0) miljarder kronor. Totalavkastningen uppgick här till 3,0 (2,7) procent.  

Folksams koncernchef Jens Henriksson trycker i sin kommentar bland annat på att arbetet fortsätter för att utveckla Folksams kunderbjudande ytterligare. Han påpekar också att man har har ett fokus på försäljningen, som inte är fullt tillfredsställande med inom alla områden.

– Vi vill uppnå en mer stabil försäljning över tid och fler kunder som söker sig till oss för att vi kan erbjuda det de behöver – trygghet, skriver Jens Henriksson i sin kommentar. 

Av VD-kommentaren framgår också att Folksam analyserar förslaget till nytt regelverk för tjänstepensionsföretag för att senare kunna fatta beslut om man ska välja att omvandla sig till ett tjänstepensionsföretag. 

– Vi har fortfarande mycket framför oss. I grunden handlar det om att öka tryggheten för våra kunder. Och i alla de utmaningar som ligger framför oss kan vi hitta kraft i det faktum att kunderna är nöjda med oss och stannar allt längre. Det är vi stolta över. Och det ger oss en tydlig målbild om vad vi ska fortsätta att jobba mot, avslutar han sin kommentar.

Här kan du ta del av hela Folksams halvårsrapport. 

27 juli, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048