KoV:s kritik mot Folksams marknadsföring av bilförsäkring

Konsumentverket har genomfört en granskning av svensk motorförsäkring, med utgångspunkt från marknadsföring, förköpsinformation och avtalsvillkor. I anslutning till granskningen riktar KoV viss kritik mot Folksam, och gör sammanfattningsvis bedömningen att marknadsföringen, förköpsinformationen och försäkringsvillkoren bör förbättras.

Bland annat riktar Konsumentverket kritik mot att Folksam använder begrepp som ”Bilförsäkring med högst betyg”, ”Välj Sveriges högst rankade bilförsäkring”, ”Topprankad” och ”Bäst av alla”.

Konsumentverket påpekar att endast Folksams bilförsäkring Stor ligger i topp i jämförelser från Konsumenternas Försäkringsbyrå. Folksams bilförsäkring utan tilläggsförsäkringen Stor, återfinns däremot på delad åttonde plats i jämförelsen och kan därför inte betecknas som den med ”högst betyg”, ”bäst” eller ”topprankad”. Till det kommer att Folksams bilförsäkring Stor inte är bäst av alla, utan istället har samma totala betyg som ett annat försäkringsbolags bilförsäkring. Folksams betyg är därmed inte ”högst” eller ”bäst” utan lika högt och lika bra som det andra företagets betyg. Därmed blir marknadsföringen otillbörlig och vilseledande, menar Konsumentverket. 

Enligt Konsumentverket förekommer även andra vilseledande svepande beskrivningar av försäkringarna, till exempel ”hyrbil tills den egna bilen är klar” som felaktigt ger intryck av att kunden får en hyrbil utan någon extra kostnad. 

Folksam uppmanas nu att inkomma med synpunkter på skrivelsen senast den 24 augusti. 

15 augusti, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048