Skriv som du talar! If vill förenkla försäkringsspråket

If genomför nu en stor satsning på att förenkla sitt språk, så att alla ska kunna förstå vad försäkringen innebär

Enligt en undersökning från If är det få personer som förstår begrepp som kontraheringsplikt, delkasko, förtidskapital och force majeure. Sex av tio personer tycker att det är svårt att förstå termerna som svenska försäkringsbolag använder. 

– Det är en alldeles för hög siffra. Vi arbetar stenhårt för att bli ett mer tillgängligt och enkelt försäkringsbolag att ha att göra med, och språkbruket har varit en prioritet. Våra kunder har naturligtvis rätt att kunna förstå vad de behöver, köper och har rätt till när det kommer till deras försäkringar, säger Caroline Starck, informationschef på If, i en kommentar.

Bland annat har If övergått till att skriva ”pris” i stället för ”premie”. 

– Inte så komplicerat kanske, men kanske ändå mer luddigt än det behöver vara, skriver If om ordet ”premie”.

Här kan du se vilka försäkringsbegrepp som svenska folket har svårast att förstå, enligt Ifs undersökning. 

21 september, 2018
Gunnar Loxdal
0706946048