Länsförsäkringar Bank toppar igen när det gäller kundnöjdhet!

• LF Bank i topp! Diagrammet visar kundnöjdheten bland privatkunder i olika banker.

Länsförsäkringar Bank har högst kundnöjdhet i årets mätning från Svensk Kvalitetsindex, när man räknar både företags- och privatkunder. Även förra året låg Länsförsäkringar Bank i topp i motsvarande mätning. De fristående Sparbankerna samt Handelsbanken kommer strax därefter i årets mätning. 

– Det här är ett mycket fint kvitto på att det vi gör uppskattas av kunderna och att vår idé med lokala banker är ett vinnande koncept. Årets undersökning visar att kunderna uppskattar oss för att vi har lyckats kombinera det digitala med det personliga, säger Lars Rådström, bankchef på Länsförsäkringar Jämtland, i en presskommentar.

Svenskt Kvalitetsindex konstaterar i sin branschmätning också att kundernas förtroende överlag tycks vara på väg tillbaka, efter några år av nedgång. Svenskt Kvalitetsindex tolkar detta som att branschen har lyssnat på kundernas kritik och påbörjat ett systematiskt förbättringsarbete som nu börjar bära frukt. Nordea fick exempelvis hård kritik förra året men kan i år uppvisa en påtaglig förbättring.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex hade banksektorn överlag fram till 2010 en ökning av kundnöjdheten, mot bakgrund av att man utvecklade digitala tjänster som ökade möjligheten till självbetjäning. De senaste åren har nöjdheten dock minskat för bankerna överlag, paradoxalt nog för att bankerna lagt för mycket fokus på teknisk utveckling och för lite på relation. Branschens utmaning är därför fortsatt att utveckla förmågan att kombinera tekniska tjänster med personlig, nära och proaktiv service, menar SKI:

– En god digital relation behöver också vara personlig och nära. De aktörer som lyckas kombinera det digitala med det personliga belönas med nöjdare kunder. Detta är ett mönster som vi sett under flera år, men här har branschen fortsatt stor utvecklingspotential, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.

– Man skulle kanske kunna sammanfatta det senaste decenniets utveckling av digitala banktjänster med att kunderna nu på allvar börjar förstå, acceptera och ta till sig bankernas sätt att arbeta och vice versa. Banken börjar förstå kunden och kunden börjar förstå sin bank.

SKI noterar också att kunder i dag inte byter bank utan istället väljer att skaffa en till. Mer än hälften av kunderna har minst en annan bankrelation utöver den med sin huvudbank.

Intervjuerna genomfördes den 7 augusti – 12 september. Totalt gjordes 3 856 företagsintervjuer och 4 432 intervjuer med privatkunder.

Här hittar du mer information om kvalitetsundersökningen.
1 oktober, 2018
Gunnar Loxdal