Försäkringsförmedlare varnas – spred kunders telefonnummer i SMS

Swedsecs Disciplinnämnd har beslutat att tilldela en försäkringsförmedlare en varning för brott mot kundsekretessen. Bakgrunden är att förmedlaren av misstag spred kundernas telefonnummer i ett grupp-SMS i samband med att han skulle byta arbetsplats. 

I januari i år sade förmedlaren upp sig från sin anställning på ett förmedlarföretag, som var anknutet ombud till ett försäkringsbolag.

För att informera kunderna om detta skickade han ut ett grupp-SMS från sin privata mobil till sina kontakter.

Grupp-SMS:et innebar att samtliga mottagares telefonnummer blev synliga för dem som nåddes av meddelandet, däribland två personer på förmedlarens nya arbetsplats. Den som ville kunde därmed med hjälp av telefonnumren räkna ut vilka kunder som förmedlaren hade.

Så här skriver Swedsec i sin information om fallet:

– Genom att sprida telefonnumren till obehöriga har försäkringsförmedlaren brutit mot den lagreglerade sekretessen och sekretess- och tystnadspliktsförbindelsen. Regler om tystnadsplikt är av central betydelse på värdepappersmarknaden och det är av stor vikt att dessa regler följs för att upprätthålla allmänhetens förtroende för företagets verksamhet. SwedSecs disciplinnämnd gör bedömningen att även om det var en engångsföreteelse och oavsiktligt så har spridningen varit av sådan omfattning att försäkringsförmedlaren inte kan undgå en varning.

Förmedlarföretaget menar att förmedlaren dessutom gjorde sig skyldig till att ha brutit mot sitt anställningsavtal eftersom han tog kontakt med företagets kunder sedan han sagt upp sig, för att få dem att flytta med till hans nya företag.

Här kan du ta del av beslutet i anonymiserad form.

17 oktober, 2018
Gunnar Loxdal