ARN: Ifs information var otillräcklig – därför fick kunden ångra sig

Den information som If lämnade i samband med att en försäkring tecknades var otillräcklig. Därför började inte försäkringens ångerfrist att löpa. Därmed hade kunden rätt att ångra sitt köp av försäkringen, enligt Allmänna reklamationsnämndens beslut. 

En kund tecknade en begagnatförsäkring hos If i samband med att han skulle sälja en bil på Blocket.

Nu blev det aldrig så att bilen såldes via Blocket, istället lyckades kunden sälja bilen på annat sätt. Därför ville han säga upp sin begagnatförsäkring hos If och slippa betala fakturan på 6 000 kronor.

Nej sa, If. Försäkringsbolaget menade att han var bunden till till försäkringsavtalet, och därmed skyldig att betala försäkringen, eftersom han inte utnyttjat ångerrätten inom 14 dagar från det att försäkringen tecknats.

Försäkringstagaren gick då till Allmänna reklamationsnämnden – och där fick han rätt!

ARN pekade på att det handlade om ett avtal enligt distansavtalslagen. Enligt lagen ska bolaget då informera om att det finns ett standardFormulär för att utöva sin ångerrätt, och informera om hur konsumenten kan ta del av det. Men det hade inte If gjort i det här fallet.

Eftersom ångerfristen börjar löpa först när sådan information har lämnats hade ångerfristen för köpet inte börjat löpa när kunden ångrade köpet. Därför har kunden ångrat köpet av försäkringen i tid, konstaterar ARN. If rekommenderas därför av ARN att låta kunden ångra köpet och att avstå från krav på betalning för försäkringen.

12 november, 2018
Gunnar Loxdal