If: En av tre vintercyklar – men få byter till vinterdäck

Det blir allt vanligare att cykla även vintertid. Fler än var tredje cyklar under vinterhalvåret, visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If. Undersökningen visar också att byte till vinterdäck på cykeln är ovanligt.

Ifs undersökning visar att hela 35 procent av de tillfrågade fortsätter att cykla på vintern.

Söderut i landet — i Skåne, Halland och Kronoberg — uppger mer än varannan att de cyklar under vinterhalvåret. I Stockholm är motsvarande siffra 23 procent.

— Cykeln har ett rykte om sig att vara ett sommarfordon. Men så behöver det inte vara, det funkar utmärkt att cykla även på vintern. Men det kan i så fall vara klokt att se efter sin cykel lite noggrannare så att man har fungerande reflexer och lampor för vintermörkret och däck som klarar halare vägar, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Vintertid sker betydligt färre cykelolyckor än på sommaren. Det betyder inte att vintercykling är ofarligt. Halt väglag och halka är den vanligaste orsaken till singelolyckor på cykel. Ungefär var tredje olycka inträffar på grund av halt underlag, för det mesta beroende på is- och snöhalka.

Det bästa sättet att minska halkrisken anses vara dubbdäck. Men fortfarande är det färre än en av fem cyklister, endast 18 procent, som byter till dubbdäck vintertid, enligt Ifs undersökning.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Under perioden 10 oktober – 22 oktober 2018 har sammanlagt 3 518 intervjuer genomförts via internet med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

30 november, 2018
Gunnar Loxdal