Länsförsäkringar och SPP fick utmärkelse som hållbara varumärken

Länsförsäkringar uppfattas av beslutsfattare i näringslivet som det sakförsäkringsbolag som har bäst inriktning när det gäller hållbarhet. Bland pensionsbolag har SPP motsvarande position. Det framgår av undersökningen Sustainable Brand Index 2018 B2B. 

– Vi är oerhört stolta och glada för att få detta pris som en bekräftelse på att kunderna känner till och uppskattar vårt hållbarhetsarbete. Vår lokala närvaro ger oss en unik möjlighet att samarbeta med kunder och andra aktörer i samhället kring hållbarhetsfrågor, säger Christina Hillesöy, hållbarhetschef på Länsförsäkringar, i en presskommentar.

SPP:s VD Staffan Hansén säger i sin kommentar att utmärkelsen är ett kvitto på att företagen värdesätter SPPs målmedvetna integration av hållbarhet i affären:

– Hälften av pengarna på världens börser är pensionspengar, och kapital ger en enorm kraft att påverka. SPP har länge jobbat målmedvetet med att flytta pengarna i en riktning som bygger bättre pensioner och en bättre värld att gå i pension i.

Sustainable Brand Index beskrivs som Nordens största studie om hållbarhet, och har genomförts sedan 2011 bland konsumenter. Sedan 2017 görs även en studie bland beslutsfattare på företag. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare på företag med över 500 miljoner kronor i omsättning. Beslutsfattare har fått svara på frågor kring inköp och hur hållbarhet påverkar val av leverantörer samt hur hållbara de uppfattar olika varumärken är. Studien genomfördes under september-november 2018 och totalt intervjuades 1 000 beslutsfattare om 103 varumärken om deras miljöansvar och sociala ansvarstagande.

30 november, 2018
Gunnar Loxdal