Konsumentverket: Flera fondbolag är otydliga med riskinformationen

Det brister i flera fall när fondbolagen ska ge kunderna information om riskerna med fondplaceringar. Det konstaterar Konsumentverket som har undersökt riskinformationen hos 20 olika fondbolag.

Utgångspunkten för granskningen är den branschöverenskommelse som reglerar marknadsföringen av fonder. Några av de brister i riskinformationen som Konsumentverket har upptäckt är att informationen har placerats allt för långt ner på webbsidan, och att fondbolaget uttrycker sig otydligt om riskerna. Webbplatser som inte är mobilanpassade kan också ställa till med problem. I värsta fall hamnar den viktiga riskinformationen utanför fältet som syns i mobilen.

– Flera bolag har en tydlig och bra placerad information om riskerna med att investera i fonder. Men vi har också funnit exempel som inte är bra. Det handlar både om placering på webbsidan, rubriker och innehållet, säger Hanna Ackeberg, jurist på Konsumentverket, i en kommentar.

– Informationen måste både synas och förstås, även av en ovan fondsparare.

Konsumentverket har inte offentliggjort vilka fondbolag som uppvisar brister. Avsikten är att nu ha en dialog med branschen, och hoppas på frivilliga rättelser av bristerna. Vid en senare uppföljning ska myndigheten kontrollera att riskinformationen har korrigerats.

Det här är de fondbolag som har granskats av Konsumentverket: AMF Fonder, Avanza Fonder, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, Handelsbanken Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Monyx, Movestic Kapitalförvaltning, Nordea Fonder, Nordnet, SEB Investment Management, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Spiltan Fonder, SPP Fonder, Swedbank Robur och Öhman fonder.

Här kan du läsa hela promemorian från Konsumentverket om fondbolagens riskinformation.

18 december, 2018
Gunnar Loxdal