KoV-kritik mot Pantaenius marknadsföring av båtförsäkring

Konsumentverket riktar kritik mot båtförsäkringsspecialisten Pantaenius marknadsföring, där man bland annat påstår sig erbjuda ”marknadens bästa båtförsäkring”. 

I en skrivelse till Pantaenius påpekar KoV att formuleringar som ”marknadens bästa båtförsäkring” måste kunna nyanseras eller kvalificeras för att användas i marknadsföringen.

— I den aktuella marknadsföringen finns inga närmare stöd för att Pantaenius båtförsäkring är den bästa, heter det i Konsumentverkets skrivelse.

Konsumentverket kritiserar också att Pantaenius använder sig av formuleringen ”i värsta fall en självrisk” i sin marknadsföring. Även denna formulering riskerar, enligt Konsumentverkets bedömning, att vara vilseledande.

Pantaenius har nu fram till den 14 januari på sig att svara på kritiken från Konsumentverket.

Pantaenius-gruppen grundades i Hamburg år 1899. Pantaenius AB är registrerat som förmedlarbolag i Sverige sedan 2007 och hade 2017 en omsättning på 17,9 miljoner kronor och uppvisade ett resultat på 3,0 miljoner kronor.

18 december, 2018
Gunnar Loxdal