Riksrevisionen granskar statens konsumentinsatser inom finans

Leder statens tillsyn av finansiella tjänster verkligen till ett högt konsumentskydd? Det kommer Riksrevisionen att undersöka i granskning. Resultatet av granskningen är tänkt att publiceras i november i år. 

Riksrevisionen konstaterar att nästan alla använder finansiella tjänster och produkter. Samtidigt är produkterna ofta svåra att utvärdera — och kan ha stor påverkan på folks ekonomi.

För att skydda konsumenten finns ett omfattande regelverk. Staten ger tillstånd och bedriver tillsyn över företag som arbetar med finansiella tjänster. Men innebär statens tillsyn också att det är ett högt konsumentskydd på det finansiella område?

– Det ligger i allas intresse att vi har en stabil finansmarknad med ett bra och tidsenligt konsumentskydd. Här har staten en uppgift som inte får misskötas, säger riksrevisor Stefan Lundgren i en kommentar.

Riksrevisionen påpekar också att ett bristande konsumentskydd kan orsaka kostnader för det allmänna, och dessutom ett lägre förtroende för det finansiella systemet.

Ansvar för konsumentskyddet när det gäller finansiella tjänster har bland annat regeringen, Finansinspektionen, Konsumentverket och Pensionsmyndigheten. Senast Riksrevisionen granskade konsumentskyddet inom det finansiella området var 2006, då vissa brister konstaterades.

25 januari, 2019
Gunnar Loxdal