If: Var femte cykelolycka i mars orsakas av lösgrus
Statistik visar att lösgrus ligger bakom mer än var femte singelolycka på cykel i mars. Det rapporterar If i ett pressmeddelande i dag på morgonen. If menar att kommunerna bör vara mer flexibla när det gäller tidpunkten för att ta bort grus från vägar och cykelbanor.
I mars, då våren normalt sett gör entré i södra och mellersta Sverige, ligger halkolyckor på grus bakom mer än var femte singelolycka på cykel — 22 procent — enligt siffror från skadedatabasen STRADA som sammanställts av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
— Det är tydligt att sand och grus utgör en skaderisk för cyklister såhär i början av våren – med grus på gatorna blir bromssträckan betydligt längre och svängarna riskabla, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If, i en presskommentar.
I regel tar kommunerna bort san och grus i april/maj. I Sveriges största städer har man som mål att grus och sand ska vara upptaget som senast i början av maj.
— Det vore bättre om kommunerna var flexibla och relaterade till väderleken, snarare än att enbart titta på datumet i kalendern. Genom att sopa cykelbanorna så fort vintern släppt sitt grepp och inte låta det gå ytterligare många veckor, skulle många olyckor kunna undvikas, konstaterar Irene Isaksson-Hellman.
Under 2017 skadade sig cirka 10 000 cyklister så pass att de behövde uppsöka akutsjukvård, visar data från STRADA. Enligt en uppskattning av VTI antalet allvarligt skadade cyklister minska med 10 till 15 procent om kommunerna är snabbare med att ta bort lösgrus.