Länsförsäkringar upplevs som ett av Sveriges mest innovativa företag

Som enda bolag inom bank och försäkring, hamnar Länsförsäkringar på tio-i-topp-listan när Sveriges mest innovativa företag rankas utifrån kundupplevelsen.
När undersökningen Svenskt Innovationsindex 2018 presenterades på Tjänsteinnovationsdagen 2019, visade det sig att Länsförsäkringar hamnade på plats sju av de undersökta företagen. Inget annat bolag inom bank och försäkring fanns med på tio i topp-listan.
Bank och försäkring hamnar som bransch på plats fyra av de sju branscher man betygsatt inom ramen för undersökningen. Överlag uppfattas försäkringsbolag som mer innovativa än banker. Rankningen visar att samtliga fyra försäkringsbolag ansågs mer innovativa än de fyra banker som fanns med i undersökningen.
Svenskt innovationsindex är utvecklat av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, och Handelshögskolan vid Karlstads universitet, i samarbete med NHH Norges Handelshögskola och Fordham University, USA. Syftet är att öka kännedomen om innovation ur ett kundperspektiv hos svenskt näringsliv och offentlig sektor.
Indexet bygger på svar från ca 13 000 kunder som rankat innovationsgraden hos 70 företag och organisationer inom ett 20-tal branscher. Totalt sett har man intervjuat cirka 200 kunder per företag. Utgångspunkten är hur kunder upplever företags innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Utöver dessa faktorer värderas företagets erbjudande, leverans, bemötande och interaktionsyta. Studien bygger på en enkät med ett 20-tal olika frågor
Det här är de tio företag i Sverige som uppfattas som mest innovativa av sina kunder, tillsammans med den poäng de har fått i SII:s index:
Ikea 73,2
MTR Express 61,0
Netflix 59,0
Norwegian 58,8
Verisure 56,8
Bahnhof 56,3
Länsförsäkringar 55,7
Nettbuss Buss 4You 55,3
Clas Ohlson 55,2
Ving 54,7
Här kan du läsa mer om SII.