InsureEd tror på 3 000 kurser för försäkringsdistributörer
Under 2019 förväntar sig InsureEd att antalet genomförda kurstillfällen ska öka med cirka 50 procent till runt 3 000. Det säger Henrik Sandell, jurist på SFM och projektledare för satsningen på utbildningsverksamheten i InsureEd som presenterades på fredagen.
Som Sak & Liv har berättat tidigare gör Svenska Försäkringsförmedlares förening, SFM, en satsning på sin utbildningsverksamhet där man lägger in utbildningarna i ett separat bolag och satsar på ett breddat kursutbud.
— Vi har under året märkt ett växande intresse från både försäkringsbolagen och bankerna att genomföra utbildningar för försäkringsdistributörer, med anledning av den nya IDD-lagstiftningen, säger Henrik Sandell som en bakgrund till att SFM skalar upp sin utbildningsverksamhet.
Han bedömer att en majoritet av InsureEds intäkter under 2019 kommer att vara från kursdeltagare som inte är försäkringsförmedlare.
— Vi är i första hand till för Sfm:s medlemmar och det kommer alltid att vara så att medlemmarna får rabatt på våra utbildningar. Men vi välkomnar förstås även andra aktörer i branschen som vill gå våra utbildningar, även de till vettiga priser.
SFM:s ordförande Gunnar Hökmark passade vid presentationen på att klippa av ett band med kurspresentationerna för InsureEd.
— I min föreställningsvärd kommer InsureEd att vara dominerande när det gäller kvaliteten på utbudet av kurser. Man kommer också att vara dominerande när det gäller att fånga upp de behov som finns. Men vad som kanske är än mer viktigt är att vi nu också kan formatera vilka kunskapskrav som bör finnas, exempelvis när det gäler för ledningspersonal och styrelse, sade Gunnar Hökmark vid presentationen.
I den nya satsningen på InsureEd har Sfm etablerat samarbeten med flera andra aktörer på marknaden; bland annat Learnify, tidigare Contento Wassum.