If: Så gäller hemförsäkringen under pilotstrejken i SAS
Med anledning av den pågående pilotstrejken på SAS har If gått ut med information om hur försäkringen gäller i samband med strejk, och vart man bör vända sig när det gäller olika typer av kostnader som man kan drabbas av på grund av strejken.
SAS-piloterna strejkar nu i både Sverige, Danmark och Norge. Bara under fredagen påverkas 673 flygningar med cirka 72 000 passagerare av strejken.
Enligt If är det i första hand flygbolaget eller researrangören som passagerare ska kontakta när det gäller förseningar på resan på grund av strejk. Flygbolag och researrangörer är skyldiga att lämna ersättning efter 4 timmars försening, och alla pengar tillbaka om förseningen överstiger 5 timmar.
Om resan påbörjats när varslet om strejk kom, kan de kunder i If som har valt det utvidgade hemförsäkringsskyddet i ”If Stor Hemförsäkring”, som omfattar ett utökat reseskydd, också få ersättning via sin försäkring. Det utökade reseskyddet i If kan ge en schablonersättning på 400 kronor om det allmänna färdmedel man ska åka med blir försenat 6 timmar eller om det blir inställt och ny avgång sker mer än 6 timmar senare. Ytterligare 400 kronor kan därefter lämnas i försäkringsersättning för varje tolvtimmarsperiod. Maxersättning är 5 000 kr per person.
·— Vi rekommenderar resenärer som är kunder hos oss att först vända sig till sitt flygbolag eller researrangör för att få klarhet i hur och när de kan komma iväg på resan. Flygbolagens ersättning kan kombineras med den man fått från If, skriver If i sin information.