If: Elscootrar är skadedrabbade — men många saknar försäkring

Elscootrarna ökar i svenska större städer. Samtidigt antyder flera studier indikerar att fordonen är olycksdrabbade. Ändå saknar många användare försäkringsskydd för skador vid färd, påpekar If i ett pressmeddelande.
Enligt If visar en studie i USA tidigare i år att elscooteråkning leder till fler skador än för cyklister och fotgängare, och att olika former av riskfyllt körbeteende bland användarna är vanligt förekommande, som tandemåkning, åkning utan hjälm och åkning på trottoarer.
Elscootrarna är att betrakta som cyklar så länge de har en maxhastighet under 20 kilometer i timmen och en motoreffekt under 250 watt. Om elscootern däremot går snabbare än 20 km/h täcks inga skador av försäkringen.
Oavsett hastighet och batterikapacitet ges ingen ersättning från hemförsäkringen för den som man ramlar med scootern och skadar sig själv. Då krävs i stället en olycksfallsförsäkring.
— Hemförsäkringen skyddar alltså inte mot skador man själv får när man ramlar från scootern – ett skydd man exempelvis har när man åker moped. Det är viktigt att uthyrarna kommunicerar korrekt och tydligt till sina användare att det ligger till på detta sätt, och att man själv sätter sig in i vad som gäller för det fordon man hyr, säger Jenny Rudslätt, hemförsäkringsexpert på If, i en kommentar.
Om scootrarna i stället klassats som mopeder, och om de därmed omfattats av den trafikförsäkring som krävs för vanliga motorfordon, skulle även personskador ha täckts av försäkringen.
Undersökningar visar att allmänhetens åsikt om elsparkcyklarna går isär. Av 3 510 tillfrågade i en ny undersökning från If sade sig 25 procent vara ganska positivt eller mycket positivt inställda till sparkcyklarnas utbredning, medan ungefär lika många — 26 procent — uppgav sig vara ganska eller mycket negativa. Många av de missnöjda hittas i scootertäta storstadsregioner, i synnerhet i Skåne och Uppsala.