Cap Gemini: Försäkringsbolagen hänger inte med i utvecklingen
Både privatkunder och företagskunder anser att deras försäkringsbolag inte har hängt med i utvecklingen. Det framgår av World Insurance Report från Capgemini som publicerades under tisdagen.
Rapporten World Insurance Report berör utvecklingen inom försäkring i 28 olika länder. I rapporten lyfts bland annat nya typer av risker fram, som cyberattacker och miljökatastrofer.
Enligt rapporten anser försäkringsbolagens kunder överlag att det finns stora brister hos försäkringsbolagens tjänsteutbud. Bland annat oroar sig kunderna för att försäkringarna inte hänger med i utvecklingen, bland annat när det gäller de nya typerna av risker som miljöhot och cybersäkerhet.
— Det finns idag en utökad riskbild inom nya områden som bolagen tidigare inte haft insikt i, vilket förändrar landskapet inom försäkringsbranschen. Det finns stora möjligheter för bolag att ingå nya partnerskap och utnyttja kapaciteten i data och befintlig teknik, för att se makrotrender i sin omvärld och kunna förutspå kommande risker. Därmed kan man bli en mer proaktiv försäkringsgivare gentemot sina kunder, säger Kevin Jiang, försäkringsexpert på Capgemini Invent i Sverige, i en presskommentar.
Rapporten identifierar fem olika makrotrender kring potentiella nya risker. Det handlar bland annat om nya hälsorisker och medicinska risker och risker kopplade till vårt förändrade klimat. Mindre än 25 procent av rapportens företagskunder samt 15 procent av de privata kunderna anser att deras nuvarande försäkring är tillräcklig.
I Sverige upplever 69 procent av privatkunderna upplever att de har medelhög till hög risk att drabbas av cyberattacker. Ändå har bara 0,8 procent av privatkunderna ett fullskaligt skydd för intrång eller annan typ av attack. Globalt är motsvarande siffror 83 procent respektive 3 procent.
Enligt rapporten är kunderna mer redo än sina försäkringsbolag när det gäller nya produkter för nya typer av risker. Exempelvis hävdar 55 procent av respondenterna hävdar att de är redo att pröva nya försäkringsmodeller — men bara 26 procent av försäkringsbolagen investerar i nya modeller.