Regeringen sänker kapitalkravet för tjänstepensionsföretag
I lagrådsremissen “Ny reglering för tjänstepensionsföretag” har regeringen sänkt kapitalkravet jämfört med förslaget i promemorian från förra året. Lagrådsremissens förslag är skyddsnivån på 97 procent, jämfört med promemorian där skyddsnivån föreslogs vara 98 procent.
Skyddsnivån — eller konfidensnivån — reglerar att tjänstepensionsföretag med 97 procents sannolikhet ska ha tillgångar under det kommande året som täcker värdet av deras åtaganden. Utifrån denna skyddsnivå beräknas det riskkänsliga kapitalkravet, genom en justerad sammanläggning av kapitalkraven för marknadsrisk, försäkringsrisk och operativ risk.
— Valet av skyddsnivå blir en avvägning mellan kundsäkerhet och möjlighet till avkastning, skriver regeringen i lagrådsremissen.
Ju lägre skyddsnivån sätts, desto större handlingsfrihet får företagen att hantera sin kapitalförvaltning. I Solvens 2 är skyddsnivån satt till 99,5 procent. Tjänstepensionsverksamhet bedöms enligt regeringen vara en säkrare verksamhet än övrig livförsäkring, därför föreslås det i promemorian ett lägre kapitalkrav än i Solvens 2.
Finansinspektionen har tidigare låtit ett antal livbolag testrapportera enligt konfidensnivåerna 95 procent, 98 procent och 99,5 procent. FI lämnade visserligen inget förslag på konfidensnivå i sitt remissvar på promemorian. Samtidigt är det ingen hemlighet att tillsynsmyndigheten helst sett ett högre kapitalkrav än det i lagrådsremissen.
Så även om promemorians kritiker bland arbetsmarknadens parter och pensionsbolag fått igenom sin vilja när det gäller tjänstepensionsföretagens reglering, har regeringen i varje fall valt att justera ned solvenskraven något.
För livbolagen kan det nu vara lockande att låta så mycket av verksamheten som möjligt ingå vid ombildningen till tjänstepensionsföretag. De delar av verksamheten som inte ingår i tjänstepensionsdelen ska fortsatt följa Solvens 2 med högre kapitalkrav.
Om inte Lagrådet har några större invändningar mot lagrådsremissen, kommer av allt att döma lagrådsremissens innehåll att vara basen för den proposition som riksdagen ska besluta om. Förslaget i lagrådsremissen är att den nya lagen om tjänstepensionsföretag träder i kraft den 1 december 2019, det vill säga nästan elva månader efter det att det andra tjänstepensionsdirektivet, IORP 2, trädde i kraft den 13 januari i år.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av lagrådsremissen om tjänstepensionsföretagen.
Och här hittar du lagrådsremissen som gäller ändringar regelverket för pensionsstiftelser.