Folksams forskningschef fick amerikanskt pris för trafiksäkerhetsforskning
Folksam meddelar att bolagets forskningschef Anders Kullgren har fått pris av amerikanska Department of Transportation för sitt långvariga bidrag till trafiksäkerhet. Priset — U.S. Government Award for Safety Engineering Excellence — delades ut på måndagen.
Anders Kullgren har arbetat med trafiksäkerhetsforskning på Folksam sedan slutet på 80-talet. Hans främsta fokus har legat på analys av verkliga olyckor samt svåra skador som leder till konsekvenser under lång tid.
− Det är väldigt roligt att det arbete som vi gör här på Folksam uppskattas. Vi har länge varit övertygade om att vårt arbete bidrar till en ökad trafiksäkerhet inte bara i Sverige men i världen, och det är kul att vi får det bekräftat och att det uppmärksammas, säger Anders Kullgren i en presskommentar.
− Att jag får det här priset beror nog till stor del på det arbete jag har gjort med att analysera data från svarta lådor vid verkliga olyckor samt det stora arbete vi har gjort med konsumenttester för whiplash och den påverkan det har haft på hur bilstolar är utformade.
Folksam har bland annat, under Anders Kullgrens ledning, under perioden 1992–2018 placerat ut 350 000 svarta lådor i bilar försäkrade i Folksam. Analysen av de svarta lådorna har gett Folksam unika möjligheter att utvärdera bilens skyddande förmåga i krockar. Bland annat har whiplashskydd utvecklats med hjälp av resultat från Folksams svarta låda.
− Vi var först med att göra konsumenttester av whiplash. De krocktester vi utvecklade med bilstolar används idag av Euro NCAP när de testar bilarnas förmåga att skydda mot whiplashskador och är en del av helhetsbedömningen av hur säker en bil är, säger Anders Kullgren.
Folksams forskare har även undersökt kopplingen mellan krocktester och hur det ser ut i verkligheten vilket i sin tur bland annat bidrar till hur Euro NCAP utvecklar sina tester.
− Det finns tillgång till väldigt bra data i Sverige och det tillsammans med att vi har en väl uppbyggd metodik gör att vi trots att vi är ett litet land kan producera mycket bra forskning på trafiksäkerhetsområdet. Svarta lådor och whiplash är två tydliga exempel på hur vi jobbar med trafiksäkerhet men vi forskar även mycket kring bland annat säkerhetssystem och vilka effekter de har. Exempelvis var vi först med att påvisa den faktiska effekten av autobroms och antisladd, säger Anders Kullgren.