Willis Towers Watson förlorade i domstol om förmedlarupphandling
Tidigare i våras begärde Willis Towers Watson att en domstol skulle avbryta en upphandling av försäkringsförmedlare för 60 kommunala myndigheter i Östergötland. Nu har domstolen fattat beslut, och resultatet är att Willis Towers Watson inte får något gehör för sina försök att stoppa upphandlingen.
Det var i mars i år som Willis Towers Watson vände sig till förvaltningsrätten med sina protester mot upphandlingen av försäkringsförmedlare som genomfördes av Norrköpings och Linköpings kommuner tillsammans med ett antal kommunala bolag. WTW menade då att upphandlingskriterierna var alltför snäva. Bland annat ville man stryka kravet på att den som lämnade in anbud tidigare skulle ha genomfört liknande uppdrag för kommuner med minst 75 000 invånare.
— Om denna genomgående skrivning och ska-krav står kvar i underlagets samtliga delar begränsas marknaden till endast en möjlig anbudsgivare, den befintliga, hette det i WTW:s begäran om överprövning.
WTW påpekade också att det inte finns någon branschnorm eller anvisningar från exempelvis Sveriges kommuner och landsting som säger att exempelvis en jurist eller förmedlare är mindre erfaren för att denne jobbat med kommuner med exempelvis 20 000—50 000 invånare.
Enligt WTW skulle bolaget lida avsevärd ekonomisk skada då det inte finns en möjlighet att kunna lämna anbud med nuvarande skrivning, med tanke på att avtalsvärdet är ungefär 700 000 kronor årligen för Norrköping respektive Linköping under avtalstiden upp till sex år, vilket innebär att det rör sig om ett totalt arvode i storleksordningen 8,4 miljoner kronor. Man yrkade därför att förfrågningsunderlaget i upphandlingen skulle ändras så att antal invånare som kvalificeringskrav antingen stryks helt eller ändras till 20 000 invånare.
Förvaltningsrätten valde i ett interimistiskt beslut den 3 april att avbryta upphandlingen i väntan på ett slutligt domstolsbeslut. Inga beslut hade hunnit fattas om tilldelning av uppdraget när upphandlingen avbröts.
I rättegången tillbakavisade beställarna att kravet på referensuppdrag i kommuner med minst 75 000 invånare diskvalificerade alla anbudsgivare utom en, och påpekade att WTW haft uppdrag för såväl Göteborg som Umeå, både med över 75 000 invånare.
Den 18 juni föll domen i förvaltningsrätten i Linköping. WTW fick i den slutliga domen inget gehör för sin begäran, och det intermistiska beslutet från den 3 april om att avbryta upphandlingen upphörde därmed också att gälla.
Domstolen menade bland annat att det inte var orimligt med ett krav på att ha erfarenhet från kommuner med minst 75 000 invånare.
— Att kraven innebär en konkurrensbegränsning förändrar inte denna bedömning då den negativa inverkan som föreligger i konkurrenshänseende inte kan anses oproportionerlig för att uppnå det eftersträvade syftet. De uppställda kraven på att referensuppdrag avseende respektive offererad konsult ska avse en kommun på 75 000 invånare bedöms således vara förenliga med proportionalitetsprincipen, heter det i domen.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av domen.