Parterna startar nytt gemensamt bolag för försäkringsinformation
Men nu ska det bli ändring på det, när det partsgemensamma informationsbolaget drar igång. Bolaget bildas i början hösten 2019 och ska vara igång med sin verksamhet senast den 1 januari 2021.
En tanke bakom etableringen av det nya bolaget är att parterna ska kunna nå ut ännu bättre än i dag, genom att man samordnar och koncentrerar resurserna för information och rådgivning om försäkringar och pensioner. När arbetet med att bygga upp den nya organisationen påbörjas kommer delar av den försäkringsinformation som i dag bedrivs inom PTK, Svenskt Näringsliv och LO att flyttas över i det nya bolaget.
Även verksamheterna i Fora och Collectum kommer att vara delaktiga i uppbyggnaden av det gemensamma bolaget.
På sikt kommer parterna också att etablera en digital mötesplats för kollektivavtalade försäkringar och pensioner. Dit ska medarbetare och arbetsgivare kunna vända sig med frågor om kollektivavtalade försäkringar och pensioner att göra.
– Vi tar nu ett helhetsgrepp om försäkringsinformationen och skapar en plattform för en effektivare och mer ändamålsenlig informationsgivning, säger Transportföretagens VD Mattias Dahl, som lett förhandlingarna för Svenskt Näringsliv.
– Vårt mål är att de försäkrade ska kunna fatta välgrundade beslut som gör att de får ut mesta möjliga värde av sina kollektivavtalade försäkringar. Genom att samordna informationen får vi ännu bättre förutsättningar för att rätt information ska nå rätt mottagare i rätt tid, säger Niklas Hjert, ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp, i sin presskommentar.
– Genom bildandet av det gemensamma bolaget inleder vi ett arbete med att modernisera informationsgivningen och göra den mer tillgänglig och effektiv för våra respektive medlemmar, säger Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO.