Hedvig Zero — gratis försäkring när du värvar nya kunder
Det uppmärksammade Insurtechbolaget Hedvig har inlett en ny marknadsföringssatsning under namnet ”Hedvig Zero”, där man försöker få sina befintliga försäkringstagare att rekrytera nya kunder. Lockar du tillräckligt många av dina bekanta att bli kunder i bolaget kan din försäkringspremie sänkas till noll kronor, utlovar reklamen.
Hedvig kritiserar i sin marknadsföring de traditionella försäkringsbolagen. Så här heter det på bolagets hemsida om Hedvig Zero:
— Vanliga försäkringsbolag belönar folk genom kass service och ökade kostnader. Vi tycker det är schysstare att sänka våra medlemmars pris.
Hedvig Zero innebär att både du och den du värvar får 10 kronors rabatt på försäkringspremien. Eftersom det inte finns något tak för hur många man kan värva kan försäkringspremien teoretiskt sjunka till 0 kronor: Försäkringspremien ligger kvar på den rabatterade nivån så länge som de värvade försäkringstagarna fortsätter att vara kunder hos Hedvig.
— När någon går med via din länk eller din kod får ni båda 10 kr rabatt. Går många med blir ditt pris till slut 0 kr. Det här är 100% bra för alla, så sprid länken, heter det i marknadsföringen från Hedvig.
Det krävs en relativt ambitiös värvningsinsats för att nå nivån 0 kronor. Hedvig har i dag cirka 10 000 kunder. Många av dem är studenter med relativt låg försäkringspremie. Med utgångspunkten från att en hemförsäkring för ett studentboende typiskt sett kan ligga på knappt 1 000 kronor per år, krävs åtta värvningar för att premien ska sjunka till 0 kronor.
Det hindrar inte Hedvig från uttrycka stor entusiasm inför satsningen på Hedvig Zero.
Möjligen skulle man till och med kunna hävda att det råder en viss överentusiasm.
Eller vad sägs om följande slutkläm på Hedvigs erbjudande?
— Det här kan vara det bästa ögonblicket i svensk historia. Skaffa Hedvig och kom igång.
Här kan du läsa mer om Hedvig Zero.