Länsförsäkringar: Missa inte ersättningen om resan blir försenad!
Om charterresan blir försenad kan du ha rätt till ersättning, påminner Länsförsäkringar.
Regelverket innebär att du i vissa fall få ersättning för förseningar eller inställda flyg, om du reser från ett EU-land eller med ett EU-flygbolag.
– Det är viktigt att komma ihåg att du kan ha rätt till ersättning både från charterarrangören och från flygbolaget men för att få full ersättning måste du göra en anmälan till båda, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar, i ett pressmeddelande i dag.
Det här är dina rättigheter i förhållande till flygbolaget, vid förseningar:
- Rätt till gratis mat och dryck vid försening på mer än 2 timmar
- Rätt till gratis övernattning på hotell vid försening till nästa dag
- Rätt till ombokning eller återbetalning vid försening på mer än 5 timmar
Om du blir mer än 3 timmar försenad till din slutdestination, jämfört med ankomsttiden enligt tidtabellen, har du rätt att kräva följande kompensation av flygbolaget:
- 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer
- 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa
- 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.
När ditt flyg är försenat kan du ha rätt till ersättning från flygbolaget för kostnader som du fått på grund av den försenade flygningen. Till exempel kan du få ersättning för mat på flygplatsen, missad hotellnatt eller förlorad arbetsinkomst.
Kom ihåg att du måste kunna bevisa vilka kostnader du haft och de måste vara kopplade till förseningen för att du ska kunna begära ersättning för dem. Spara alla kvitton på dina utlägg som bevis. För förlorad arbetsinkomst behöver du visa upp ett intyg från din arbetsgivare.
Du kan som högst motsvarande ungefär 54 000 svenska kronor som ersättning för dina utlägg.
Flygbolaget behöver inte kompensera för förseningen om det kan anses att den berodde på så kallade ”extraordinära omständigheter”. Det är flygbolaget som ska bevisa att förseningen berodde på en extraordinär omständighet och exempel på detta kan vara:
- politisk instabilitet
- väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga
- säkerhetsrisker
- oförutsedda brister i flygsäkerheten
- när det pågår strejk som påverkar verksamheten för flygbolaget.
– Om du vill söka kompensation för din försening så tänk på att det inte är nödvändigt att ta hjälp av några av de juristtjänster som finns på nätet. De tar bra betalt för hjälp som går att få kostnadsfritt via konsumentvägledaren i din kommun eller hos Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket som ger hjälp och råd till alla konsumenter i Europa. Hör av dig till dem om flygbolaget nekar dig ersättning eller inte svarar på ditt krav .Och glöm inte att kräva ersättning för hela familjen, säger Emma Persson.
Länsförsäkringar hänvisar också till Konsument Europas tjänst flygkalkylatorn för den som själv vill räkna ut vad man kan ha rätt till. Flygkalkylatorn hittar du här.