Folksam: Elsparkscyklar är överrepresenterade i olyckor
Under perioden april till augusti i år ökade antalet elsparkcyklar med 140 procent i Stockholm jämfört med motsvarande period föregående år. Elsparkcyklarna är överrepresenterade i trafikolyckor, enligt skadestatistik från Folksam. Några av de vanligaste orsakerna till olyckorna är brister i underlaget och felaktiga bromsar.
Visserligen utgör elsparkcyklister fortfarande en relativt liten mängd av den totala andelen trafikanter. Men elsparkcyklisterna är klart överrepresenterade när det gäller antalet olyckor, enligt Folksams statistik.
Statistiken visar även att det är relativt vanligt med allvarliga konsekvenser för den som råkar ut för en olycka; över en tredjedel av elsparkcyklisterna som är med i olyckor råkar ut för huvud- och ansiktsskador.
De allra flesta olyckorna är singelolyckor, men i 18 procent av fallen har olyckan skett i interaktion med en annan trafikant, oftast med en fotgängare.
− Vi ser att en stor del av olyckorna beror på att den som kör överskattar sin förmåga. Många olyckor sker exempelvis när föraren försöker köra upp på en trottoar och välter när de kör in i en trottoarkant. De små hjulen gör även att elsparkcyklarna lätt fastnar i spår på marken och slirar vid vått underlag och halka. Större hjul, hjälmanvändning och lägre hastigheter skulle förebygga en del av de skador som vi nu ser, säger Helena Stigson, trafiksäkerhetsforskare på Folksam, i en kommentar.
Folksam kan konstatera att ungefär en femtedel av olyckorna beror på brister i vägmiljön. Det kan handla om gropar, grus och halka som orsakar att föraren ramlar. Det är också vanligt förekommande att elsparkcyklisten kör in i en trottoarkant.
Handhavandefel bedömdes ligga bakom olyckor i 13 procent av fallen, till exempel problem vid på- och avstigning eller balanssvårigheter.
Knappt 10 procent av de inrapporterade olyckorna orsakades av fel på elsparkcykeln. Den vanligaste orsaken var att bromsarna inte fungerade. Även teknikfel som orsakar kraftig inbromsning och låsning av hjulen ger upphov till olyckor.
− Då elsparkcyklarna kan komma upp i relativt höga hastigheter blir konsekvenserna självklart större om bromsarna inte fungerar som de ska. Om man hyr en elsparkcykel är det viktigt att kolla att bromsarna verkar fungera som de ska innan man åker. Här har även de företag som hyr ut elsparkcyklar ett ansvar att säkerställa att de underhålls regelbundet och att tekniken fungerar, säger Helena Stigson.
− Elsparkcyklar har blivit ett allt vanligare inslag i trafiken just i år. Nu har vi analyserat de olyckor som rapporterats till Folksam och vi ser att huvudskador och ansiktsskador står för över en tredjedel av personskadorna. Att många som åker elsparkcykel tyvärr inte använder hjälm märks även på skadorna.
I Stockholm utgjorde elsparkcyklister 14 procent av dem som uppsökte sjukhus efter trafikolycka under perioden april till augusti 2019, att jämföra med gångtrafikanter som står för 16 procent av inrapporterade olyckor under samma period.