AP7:s dubbla roller — både förval och upphandlingsmyndighet
I det nya premiepensionssystemet ska Sjunde AP-fonden både tillhandahålla det statliga förvalet och ansvara för upphandlingen och presentationen av de privata alternativen på fondtorget. Det föreslår utredaren Mikael Westberg i sitt betänkande ”Ett bättre premiepensionssystem”.
Det finns många skäl att uppröras över förslaget till det andra steget av reformering av premiepensionssystemet, om man är i fondbranschen och har fonder på premiepensionens fondtorg.
Den självklara anledningen att uppröras är givetvis att antalet fonder minskar genom den föreslagna upphandlingen. På så vis är det färre aktörer som får möjlighet att vara med och erbjuda premiepensionsfonder.
Att det ska genomföras en upphandling och att antalet fonder blir färre är å andra sidan något som stod klart redan när Pensionsgruppen enades om förutsättningarna för det andra stegen i reformeringen av premiepensionssystemet, och när utredningsdirektiven formulerades. Inte så mycket att förvånas över i detta skede alltså.
Däremot är det en nyhet att utredningsförslaget innebär att den organisation som i dag heter Sjunde AP-fonden och som har hand om förvalet Såfan och de statliga fondalternativen, i framtiden även föreslås få ansvar för kommande fondupphandlingar till fondtorget och för hela uppbyggnaden av det framtida fondtorget. I samband med detta föreslås Sjunde AP-fonden byta namn. Utredarens namnförslag är Myndigheten för Premiepensionens Fondförvaltning.
Den nya myndigheten blir med andra ord ett slags ”super-PPM”, som både ska stå för det statliga alternativet i premiepensionssystemet och dessutom ska handla upp de privata alternativen och ordna med fondtorget för de väljare som inte nöjer sig med förvalet eller de statliga värdepappersfonderna.
Utredarens argument för att lägga båda dessa funktioner i en enda myndighet, är att det blir ett effektivt resurs- och kompetensutnyttjande.
Samtidigt öppnar det för möjlig kritik mot att det skulle föreligga något slags jävssituation. Myndigheten ska ju göra sitt förvalsalternativ och sina statliga fonder så attraktiva som möjligt — och samtidigt ansvara för att upphandla och strukturera valet av de privata fonderna.
Ni har bland annat studerat hur upphandlingarna har gått till när det gäller tjänstepensionssystemen. Där han man skilt funktionerna för fondtorget och för förvalen så att de ligger i två olika juridiska personer. Vad är skälet till att ni har fastnat för att lägga båda funktionerna i en och samma myndighet?
— Situationen är lite annorlunda när det gäller premiepensionen. Staten är en och samma juridiska person oavsett om man lägger ansvaret på en eller flera myndigheter, säger utredaren Mikael Westberg till Sak & Liv.
— Skälet till att vi har valt denna lösning är att vi ser fördelar med att samla kompetens och resurser på ett och samma ställe istället för att splittra ansvaret. Sedan kommer det att finnas genomarbetade regelverk för hur upphandlingarna ska genomföras, så jag ser ingen risk för någon jävssituation.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av utredningsbetänkandet.