Folksam skippar byrå — skriver individuella avtal med kreatörer
Folksam har valt att inte teckna något nytt avtal med en reklambyrå, efter det att samarbetet med Åkestam Holst avbröts. Istället har Folksam tecknat individuella avtal med de två rutinerade kreatörerna Johan Holmström och Gustav Egerstedt.
Tidigare i år offentliggjordes att Folksam och Åkestam Holst skulle gå skilda vägar efter nio års samarbete. Därefter har Folksam har genomfört ett pitcharbete för att hitta en ny samarbetspartner.
Folksams upphandling landade i att inte teckna något avtal med en traditionell reklambyrå, utan att istället knyta två rutinerade kreatörer till sig genom individuella avtal.
— Folksam har gjort en otrolig varumärkesresa sedan 2010. Den har lett till att mer än 1,2 miljoner fler svenskar gillar och kan tänka sig att välja Folksam. Det är stort när Folksam redan försäkrar vartannat hushåll i Sverige. Vi behöver även bli mer kända som ett bolag som erbjuder långsiktigt sparande. Vi satsar nu på att göra det kanske svåraste som finns, att hålla i och förstärka oss ytterligare i den hårdnande konkurrensen inom försäkringsbranschen. Det är en mycket spännande utmaning, säger Folksams marknadschef Lena Strand i en presskommentar.
— Att välja två frilansande toppkreatörer i stället för en traditionell reklambyrå ligger helt i linje med senaste årens ökade satsningar på vår egen inhouseverksamhet. Vi är helt övertygade om att Johan och Gustav kommer att förstärka och utveckla våra egna kreatörer och övriga kompetenser på marknadsavdelningen. Det kommer att resultera i att vi får ett kommunikationskoncept och ett nytt sätt att arbeta som ytterligare kommer förstärka vår kommunikation på alla nivåer. Ett plus ett blir mer än tre.
Johan Holmström är copywriter och kommer närmast från Forsman & Bodenfors där han under nio år arbetade som senior partner. För ett knappt år sedan övergick han till att vara frilans, och har därefter kombinerat reklamarbetet med andra kreativa uttryckssätt; exempelvis har han skrivit manus till en TV-serie som nyligen har spelats in. Tidigare har hans arbete bland annat belönats med fem guldägg.
Gustav Egerstedt är art director med bakgrund på reklambyråerna Saatchi & Saatchi och King, de senaste sju åren som kreativ chef på Saatchi & Saatchi. Han valde i våras att lämna reklambyrån för att arbeta i egen regi — dels som reklamkreatör, dels som regissör. Just nu är han aktuell med kortfilmen ”Skyll er själva om ingen kommer”. Även Gustav Egerstedt har genom åren belönats med fem guldägg.
— Vi är väldigt glada för att Folksam nu tar steget och börjar köpa in kreativitet på ett nytt, modernare sätt. Folksam har koll på sin strategi och har en stark inhouseverksamhet så det passar dem perfekt. Vi bidrar med idéer och utifrån-perspektiv, resten fixar de själva, säger Johan Holmström och Gustav Egerstedt i en gemensam kommentar.
Upphandlingen av ny kommunikationspartner har genomförts av ett team inom Folksam som förutom Lena Strand bestått av Martin Agebrandt, chef för varumärkesteamet inom Folksams marknadsavdelning och Anette Spångberg, inköpare