Gofido! Tidigare Avanzaprofiler startar nytt försäkringskoncept
Fyra tidigare anställda vid Avanza har startat ett helt nytt försäkringskoncept — Gofido! VD för verksamheten är Avanza Pensions tidigare VD Annika Saramies.
De fyra grundare är — förutom Annika Saramies — Stefan Mahlstein tidigare chef för affärsutveckling Avanza, Gertrud Hack, tidigare marknadschef på Avanza Tyskland och Claes Hemberg, Avanzas inte helt obekante tidigare sparekonom.
Grundarna är just nu på väg att ta in 30 miljoner kronor i riskkapital för satsningen. Avsikten är att konceptet ska lanseras under våren 2020. Till en början kommer man att lansera tjänster inom hemförsäkring.
— Svenskarna har genom åren prutat hem miljarder från dyra bolån, fonder, pensioner och aktieaffärer. Nu är det dags att rucka på dyra, felaktiga och vilseledande försäkringar. Med nya idéer, tankekraft, datorkraft och egna pengar startar vi Gofido, som ska ge vanligt folk betydligt smartare, billigare och även bättre försäkringar, skriver Claes Hemberg i en programförklaring i dag på sin blogg.
Projektet för att starta Gofido inleddes för fem år på initiativ av Stefan Mahlstein.
— Försäkringar är genuint outvecklat. Här kan allt bli mycket bättre. Så föddes idén till Gofido, säger Stefan Mahlstein i Claes Hembergs blogginlägg.
VD Annika Saramies säger så här i sin kommentar:
— Försäkringar har länge styrts av stora bolag. Där unika konsumenter bemöts som en anonym massa. Med oss ska istället konsumenterna kunna ta makten över sina val, priser och service. Nu tar vi in 30 msek, för lanseringen i vår.
Namnet Gofido har anknytning till världens vanligaste hundnamn ”Fido”. Grundarna förklarar kopplingen med att folk behöver någon som värnar och vaktar just deras hem och just deras grejor, en samvetsgrann partner som letar och bygger försäkringen med bästa priset och erbjudandet — och en bästa vän som hela tiden matchar behovet för stunden, varje dag året runt.
— Det är dags att ta ut försäkringar i strålkastarljuset. Vi vill berätta vad folk borde ha och betala för. Folk behöver massor av egna Fido. Med lägre pris, inga inlåsningar, överförsäkring och istället en full överblick, insyn, supersnabb service och efter årtionden i försäkringsträsket. Med andra ord: Fido, skriver Claes Hemberg på bloggen. Han reflekterar också över sin mamma som varje år betalar 7 000 kronor i hemförsäkring — utan att någon från bolaget hör av sig och frågar vad hon faktiskt behöver.
— Istället har de varje år smyghöjd priset som redan var alldeles för högt pris för dessutom fel saker. Hon behöver istället en riktig Fido, menar Claes Hemberg.
Bolaget bakom satsningen heter Care of Fido AB och startades förra året. Enligt verksamhetsbeskrivningen ska bolaget ”… utveckla och driva konsumenttjänster inom pris-, villkors- och produktinformation för diverse privatekonomiska kategorier, exempelvis försäkringar. Bolaget skall vidare bedriva rådgivning och förmedling och informationsgivning av försäkringar enligt lagen (2005:405) om försäkringsförmedling, samt annan försäkringsrelaterad verksamhet.”
Här hittar du mer information om satsningen.