Konsumenternas avråder från produktförsäkring på Black Friday
Konsumenternas Försäkringsbyrå uppmanar inför Black Friday konsumenterna att inte låta sig lockas för lätt av elektronikkedjornas erbjudanden om produktförsäkringar.
Så här säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, i en artikel på hemsidan:
— Du har redan ett bra skydd i din hemförsäkring, särskilt när den innehåller ett allrisk-/otursskydd. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.
Man bör också tänka på att hemförsäkringen med allrisk/oturstillägg skyddar alla saker i hemmet, medan produktförsäkringen bara skyddar den enda sak den tecknats för.
— Det kan vara både dyrt och onödigt att teckna flera produktförsäkringar. Det är också viktigt att man som konsument känner till vilka olika rättigheter man har när det gäller produkter som går sönder.
Det finns också andra typer av konsumentskydd. Konsumentköplagen innebär en rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. Många butiker erbjuder också en tidsbegränsad garanti som ger rätt till en ny vara eller till reparation om varan går sönder inom garantitiden. Vissa bankkort innehåller också en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti vid olika typer av inköp med kortet.
— Däremot kan en produktförsäkring ha lägre självrisk än hemförsäkringen eller ingen självrisk alls. Dessutom kan produktförsäkringsbolaget vara ”snällare” i en åldersbedömning av varan, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Här hittar du hela artikeln på Konsumenternas Försäkringsbyrå.