Insurely inleder nära samarbete med betaltjänstbolaget Qliro
Insurtechbolaget Insurely inleder ett nära samarbete med betaltjänstbolaget Qliro. Samarbetet innebär att Insurelys tjänster kommer att finnas med på Qliros kommande plattform för digitala finansiella tjänster, som lanseras första kvartalet nästa år.
Insurely är en kostnadsfri digital tjänst som samlar försäkringar från olika försäkringsbolag på ett och samma ställe. Tanken är att användarna ska få en enkel överblick över sina försäkringar och kunna jämföra dem med andra alternativ.
Insurely blir nu först ut med att integrera sin tjänst med Qliros nya digitala plattform för finansiella tjänster.
Qliro fungerar i dag bland annat som partner för betalningslösningar när det gäller e-handel hos företag som Ginza, BestOfBrands och Dramaten. Dessutom erbjuder Qliro sedan tidigare sparkonton och lån till privatpersoner. Bolaget startade 2014 och har fler än 3 miljoner privatkunder i Norden. Affärsvolymen de senaste 12 månaderna översteg 5 miljarder kronor. Qliro AB ingår i det noterade e-handelsföretaget Qliro Group vars störste ägare är Kinnevik. Ambitionen är att en börsintroduktion av Qliro AB ska genomföras under första halvåret nästa år.
Nu utvidgas alltså Qliros tjänsteutbud genom lanseringen av en integrerad plattform för finansiella tjänster. Den digitala bankplattformen är tänkt att lanseras under första kvartalet nästa år, och kommer att finnas tillgänglig via Qliros app eller webb.
— Vi vill kunna erbjuda våra kunder så relevanta produkter som möjligt. Därför vidgar vi vårt tjänsteutbud genom strategiska partnerskap där vi kan erbjuda bra produkter och en bra kundupplevelse på ett kostnadseffektivt sätt, säger Martina Skande, Chief Product and Marketing Officer på Qliro, till Sak & Liv.
Andra samarbetspartners som eventuellt kan komma att bli aktuella för plattformen är företag som erbjuder tjänster som till exempel sparprodukter, kreditkort och försäkringar.
Tanken är att vissa av produkterna från externa samarbetspartners ska kunna vara brandade med Qliros varumärke. Det gäller dock inte i Insurelys fall.
— När det gäller Insurely är ett tydligt att de har en unik produkt som på kort tid har fått stor spridning. Där ser vi snarare att det bygger förtroende hos våra kunder genom att vi använder deras varumärke och vad de står för, än att vi ska branda om det, säger Martina Skande.
Insurelys VD Martin Einemo säger så här i en presskommentar i anslutning till samarbetet:
— Insurely har på kort tid fått stort genomslag för sin tjänst som låter konsumenter enkelt kunna få tillgång till och få en överblick över sina försäkringar på en och samma plats. Qliros räckvidd med miljontals användare som interagerar med deras digitala plattform öppnar nya dörrar för oss. Vår mission är att via vår digitala lösning hjälpa privatpersoner att få kontroll över sina försäkringar och vara rätt försäkrade. Med Qliro som partner får vi en möjlighet att nå ut med vårt erbjudande till en stor publik i rätt kontext.
Insurely grundades 2017 av Lotta Rauséus, Martin Einemo, Johan Forsman och Eric Sevelius. De första tjänsterna lanserades under förra året. Bolaget bakom Insurely, The Great Collective AB, är registrerat som försäkringsförmedlare. Tidigare i år tog Insurely in 3,7 miljoner kronor i riskkapital för att genomföra en bredare lansering. I dag har Insurely knappt 10 000 användare.