Ica Försäkrings premievolym ökade med 31% förra året
Under förra året ökade Ica Försäkring premieintäkterna före avgiven återförsäkring med 31 procent, till 550 (421) miljoner kronor — samtidig som bolaget vände till svarta siffror. Det framgår av information från Ica Försäkring i anslutning till Icas bokslutskommuniké.
Det försäkringstekniska resultatet steg till 3 (—41) miljoner kronor och totalkostnadsprocenten förbättrades till 99 (111) procent.
Kundbasen växte till cirka 180 000 kunder, jämfört med cirka 150 000 kunder vid utgången av 2018, med andra ord en ökning med ungefär 20 procent.
Så här kommenterar Ica Försäkrings VD Caroline Farberger verksamheten under 2019:
— ICA Försäkring fortsätter att växa snabbt på konsumentmarknaden. Jag är särskilt glad över att det arbete som bolagets ca 130 medarbetare och övriga kollegor inom ICA gjort nu resulterar i att vi kan redovisa en vinst för bolagets fjärde fulla verksamhetsår.
I bokslutskommunikén för Ica Gruppen nämns bland annat att Ica Försäkring under förra året erbjuder sina kunder möjligheten att få ersättning vid utebliven elproduktion från solceller, vind och vattenkraft om deras villa drabbas av en ersättningsbar egendomsskada.
Det nämns också att ICA Banken och ICA Försäkring tillsammans tagit initiativ till konceptet ”Vardagsvän”, med syftet är att sätta fokus på de ökande problemen med psykisk ohälsa. Initiativet adresserar hur medarbetare agerar mot varandra på arbetsplatsen och hur individer och företag kan ta ansvar i samhället. Initiativet riktar sig till medarbetare och består av information, konkreta tips och ett samarbete med Röda Korsets chattjour Jourhavande kompis.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av bokslutskommunikén för hela Ica Gruppen.