Sverige står ut som den mest lönsamma marknaden för Protector
Sverige var föregående år den mest lönsamma marknaden för norska Protector, med ett combined ratio på 94,7 procent jämfört med 103,8 procent för bolaget som helhet. Under fjärde kvartalet förbättrades combined ratio i Sverige till 86,0 procent, framgår det av Protectors bokslutskommuniké för 2019 som publicerades i dag på morgonen.
Redan i januari släppte Protector viss information om verksamheten under fjärde kvartalet förra året. Combined ratio under fjärde kvartalet steg till 111,1 procent, jämfört med 105,9 procent motsvarande period 2018. Det svaga försäkringstekniska resultatet berodde enligt bolaget på verksamheten i Norge och Finland, nya beräkningar för run-off-affären och fler storskador än normalt. Nettoresultatet efter skatt uppgick till 37,3 (—296,1) miljoner NOK. Nettopremieintäkten för egen räkning ökade till 1 132,9 (759,0) miljoner NOK, en ökning med 49 procent — till stor del på grund av ökning av självbehållet. I Sverige ökade premieintäkten för egen räkning med 71 procent till 347,4 (203,1) miljoner NOK. Combined ratio i Sverige förbättrades under fjärde kvartalet till 86,0 (128,7) procent.
För 2019 som helhet uppgick combined ratio för hela bolaget till 103,8 (98,6) procent. Premieintäkten för egen räkning ökade med 47 procent till 4 147,5 (2 817,9) miljoner NOK. I Sverige uppgick ökningen av premieintäkt för egen räkning till 1 264,8 (820,3) miljoner NOK, motsvarande en ökning med 54 procent. Nettoresultatet efter skatt för hela bolaget 2019 uppgick till —4,9 (—295,2) miljoner NOK. Combined ratio i Sverige för helåret uppgick till 94,7 (95,4) procent och Sverige är därmed Protectors lönsammaste marknad.
Protector markerar nu att man ser framför sig en betydligt långsammare tillväxt i framtiden:
— På grund av en mer disciplinerad tillväxt framöver är bolagets långsiktiga mål i brutto intjänad premie ändrat till 5 procent, skriver Protector i en kommentar till bokslutskommunikén.
Här kan du som har ett abonnemang på Sak & Liv Premium ta del av bokslutskommunikén.